HYPOPIGMENTATIE DOOR CHEMICALIËN EN GENEESMIDDELEN home ICD10: n.v.t.

Dermale hyperpigmentatie die wordt veroorzaakt door melanine, moet gedifferentieerd worden van andere dyschromiën die veroorzaakt worden door verschillende metalen en chemicaliën zoals ijzer, zilver, bismuth, kwik, goud, arsenicum, chloroquine, koolstof, chloorpromazine etc.


Middelen die hypopigmentatie veroorzaken:
Fenolen en catecholen
Alkylfenol
Butyl-hydroxytolueen
Dihydroxy-fenyl-butaan
Hydrochinon
Mono-benzyl-ether van hydrochinon
Mono-ethyl-ether van hydrochinon
Catechol
Methyl-catechol
4-Isopropyl-catechol
P-tertiair-butyl-catechol
P-tertiair-butyl-fenol
P-tertiair-amyl-fenol
4-Hydroxy-anisol
Restgroep
Ammoniakaal kwik
Arsenicum
Benzoylperoxide
Chloroquine
Kaneelzuur-aldehyde
Corticosteroïden
Di-nitro-chloor-benzeen
Eserine
Fluoro-uracil
Guano-nitro-furacine
Thiotepa
Tretinoïne
Sulfhydryl verbindingen
Beta-mercapto-ethylamine-hydrochloride
2-mercapto-ethylamine
3-Mercapto-propylamine-hydrochloride
N-2-mercapto-ethyl-di-methylamine
sulfonylzuur


Referenties
1. Westerhof W. Pigmentstoornissen. In: van Vloten WA, et al. Dermatologie en Venereologie. Utrecht 1992, Wetenschappelijke Uitgeverij Bunge. Pagina 76-89.


Auteur(s):
dr. Jan R. Mekkes. Dermatoloog, AMC, Amsterdam.

31-12-2009 (JRM) - www.huidziekten.nl W3C-html-4.01-valid



web counter