HYPERPIGMENTATIE DOOR CHEMICALIËN EN GENEESMIDDELEN home ICD10: n.v.t.

Dermale hyperpigmentatie die wordt veroorzaakt door melanine, moet gedifferentieerd worden van andere dyschromiën die veroorzaakt worden door verschillende metalen en chemicaliën zoals ijzer, zilver, bismuth, kwik, goud, arsenicum, chloroquine, koolstof, chloorpromazine etc.


Middelen die hyperpigmentatie en/of dyschromie veroorzaken:
Celgroei remmende middelen
bleomycine
Busulfan
cyclophosphamide
actinomycine
adriamycine
fluorouracil
hydroxyurea
mechloorethamine
methotrexaat
stikstofmosterd lokaal
zidovudine
Restgroep
amiodarone
clofazimine
dioxine
levodopa
hydantoïne preparaten
fenothiazine
resorcinol
Nitroverbindingen en kleurstoffen
aniline
AZO-kleurstoffen
Danthron
dihydroxyaceton
dinitrosalicylzuur
henna
picrinezuur
nitrazepam
Metalen
Arsenicum
Bismuth
IJzer
Lood
Kwik
Zilver (argyria)
Goud (chrysiasis)
Psoralenen
8-MOP
5-MOP
TMP
Khelin
Tetracyclines
tetracycline
minocycline
methacycline
Antimalariamiddelen
chloroquine
hydroxychloroquine
amodiaquine
pyrimethamine
quinacrine
The blue man


Referenties
1. Westerhof W. Pigmentstoornissen. In: van Vloten WA, et al. Dermatologie en Venereologie. Utrecht 1992, Wetenschappelijke Uitgeverij Bunge. Pagina 76-89.


Auteur(s):
dr. Jan R. Mekkes. Dermatoloog, AMC, Amsterdam.

31-12-2009 (JRM) - www.huidziekten.nl W3C-html-4.01-valid



web counter